Jak nauczyć się więcej ucząc się mniej?

18 04 2009

Czas spędzony na nauce nie jest równy zdobytej wiedzy. Poświęcanie dużej ilości czasu na naukę nie pomoże, jeśli nauka będzie nieefektywna. Postaram się dać kilka wskazówek, jak lepiej przyswajać wiedzę (na podstawie How to Learn More and Study Less).

Wizualizacja ułatwia przyswajanie.

Uczenie holistyczne.

Mądrzy ludzie nie uczą się lepiej. Oni uczą się inaczej. Podczas, gdy wielu zwyczajnie zapamiętuje fakty, inteligentni uczniowie wiedzą jak połączyć je w większy obrazek. Takie podejście nazywane jest uczeniem holistycznym. Jest to wprost przeciwieństwo zapamiętywania. Zamiast powtarzać w kółko listę faktów, regułek czy wzorów, znajdź sposób na połączenie wiadomości w całość. Zamiast mieć w głowie osobne przegródki na geometrię, algebrę czy historię starożytnych cywilizacji, staraj się znaleźć ich wspólny mianownik i połącz je w coś większego. Nadmierne uczenie się pokazuje, że nie przyswajasz  materiału za pierwszym razem. Jeśli znajdziesz odpowiednie powiązania, uczenie się będzie tylko krótką powtórką. Uczenie holistyczne nie wymaga prania mózgu. Niezbędne są natomiast fundamentalne zmiany w podejściu do procesu uczenia i przyswajania informacji. Nie ma zatem łatwej instrukcji osiągnięcia mistrzostwa w nauce, są za to pewne metody pozwalające zbliżyć się do celu.

Wstawić tutaj jakiś podpis

Nauka staje się znacznie efektywniejsza dzięki bazgraniu.

  • Wyobrażaj sobie. Prawdopodobnie obiło Ci się o uszy pojęcie wizualizacji, prawda? Unaocznianie oznacza użycie wszystkich zmysłów do ogarnięcia informacji. Badania wykazały, że zapamiętujemy lepiej jaskrawe i nasycone emocjami informacje. Łączenie uczuć, zmysłów i obrazów z suchymi, nudnymi faktami urzeczywistnia je. Chyba każdy liczył na palcach ucząc się liczb – dlaczego nie zastosować podobnej metody teraz?
  • Używaj przenośni. Główną ideą uczenia holistycznego jest łączenie informacji w całość. Przenośnie w doskonały sposób łączą dwie rzeczy, które zazwyczaj nie idą w parze. Używaj metafor do opisywania złożonych problemów prostymi zdaniami.
  • Zasada dziesięciolatka. Wyjaśniaj sobie koncepcje tak jak dziesięciolatkowi. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, bo niby jak wyjaśnić dziesięciolatkowi działanie sztucznej inteligencji opartej na komputerowych sieciach neuronowych. Ale zawsze staraj się sprowadzać informacje do oczywistej dla Ciebie postaci.
  • Twórz ścieżki. Odłóż na bok książki i zacznij od losowego faktu. Powiąż z nim inny fakt, potem dołącz następny. Twórz łańcuchy informacji łączące wiele różnych wiadomości. Np. Zeus kojarzy się ze starożytną Grecją, ta zaś przywodzi na myśl Sokratesa. Skoro jesteś już przy wybitnych myślicielach wspomnij Konfucjusza…..
  • Powtarzaj przeglądając. Przeglądaj informacje w książce. Jeśli zauważysz coś o czym nie pamiętasz, albo nie masz 100% pewniości. szybko powiąż to z pozostałą wiedzą używając wizualizacji i metafor. Jeśli okaże się, że takich punktów jest więcej niż kilka na rozdział oznacza to, że twoja wiedza nie jest gruntownie utrwalona.
  • Kompresuj wiedzę. Nie wszystkie informacje nadają się do użycia podejścia holistycznego. Zdarza się, że ciężko powiązać ze sobą wiadomości np. ucząc się anatomii trzeba również opanować łacinę – gromadź informacje w małe grupki i staraj się zapamiętać je za pomocą obrazków lub mnemoników.
  • Pisz. Weź kartkę papieru i zanotuj powiązania między informacjami. Reorganizuj ścieżki połączeń. Kluczem jest samo pisanie, a nie końcowy efekt na kartce. Nie trać czasu na ładne rysunki – szkicuj, bazgraj i używaj skrótów do łączenia informacji.
Reklamy

Działania

Information

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s




%d blogerów lubi to: