Zmień swoje otoczenie: Miejsce pracy.

14 04 2009

Po komodach, szafach i pomieszczaniach opisywanych w ostatnich dniach, dziś przyszła kolej na miejsce pracy. Jest to ostatni artykuł serii poświęconej poprawie otoczenia, ponieważ zapewne część z Was ma już dość sprzątania. Jeśli jesteś w miejscu pracy, rozejrzyj się wokół siebie – ile przedmiotów jest na Twoim biurku? Ile rzeczy wisi na ścianach wokół Ciebie? Jak bardzo zaśmiecony jest pulpit Twojego komputera? Czy wszędzie masz poprzyklejane karteczki z przypomnieniami? Wszystkie te rzeczy są wzrokowym rozproszeniem. Nasz umysł nie pozwala nam ich ignorować. Wciąż przyciągają one Twoja uwagę i odciągają Cię od pracy. Rozwiązanie tego problemu przybliżę korzystając z artykułu Edit Your Life, Part 4: Your Work Space.

Upraszczaj, zmieniaj, minimalizuj.

Minimalistyczne miejsce pracy.

Minimalistyczne miejsce pracy.

Moje miejsce pracy jest dość proste i czyste. Mam tutaj tylko niezbędne rzeczy: zestaw komputerowy, drukarkę, pojemnik na bieżące papiery oraz zdjęcie z narzeczoną. W pobliżu znajduje się półka z książkami i płytami oraz mały kontenerek z szufladami. Jest to niezbędne minimum pozwalające zachować ład, a zarazem mieć wszystko co niezbędne do pracy w zasięgu ręki. Miejsce to nie rozprasza i nie stresuje – doskonale pozwala skupić się na wykonywanym zadaniu. Staram się, by na biurku nie kłaść nic, poza rzeczami nad którymi aktualnie pracuję. Zdjęcia rodzinne czy inne osobiste przedmioty sprawią, że będzie to właśnie Twoje miejsce. Pamiętaj jednak, że zbyt duża ich ilość rozprasza. Skupiając się na wykonywanym zadaniu uporasz się z nim szybciej. Twój dzień będzie mniej stresujący i zostanie Ci więcej wolnego czasu, który możesz spędzić z najbliższymi lub wykorzystać na Twoje zainteresowania. Jak zatem oczyścić miejsce pracy? Poniższe porady powinny Ci to ułatwić:

  • Zmień swoje ściany. Spójrz na wszystko na ścianach wokół siebie. Co naprawdę jest tam potrzebne. Bardzo prawdopodobne, że żaden z tych przedmiotów. Wieszamy na ścianach rzeczy by nam o czymś przypominały, inspirowały nas, czy rozweselały. A w rzeczywistości rozpraszają nas one. Zdejmij wszystko (no może poza jednym niezłym obrazkiem i kalendarzem). Jeśli masz jakieś hasło przypominające o celu lub nawyku, możesz powieść je z powrotem. Mała karteczka przyczepiona do monitora z dużym napisem „ZRÓB TO TERAZ”, owszem rozprasza, ale rozprasza od innych rozproszeń.
  • Zbierz razem wszystkie papiery. Masz papiery porozkładane na całym biurku? A może na podłodze urósł już niezły stosik? Zbierz je wszystkie na kupkę i przeanalizuj kolejno jeden za drugim. Może to zająć dłuższą chwilę, jeśli masz ich dużo, ale jest to czas dobrze wykorzystany. Większość z nich może być wyrzuconych, ale tymi ważnymi trzeba się zająć. Część musi zostać wypełniona, informacje z innych przepisane do notatnika czy kalendarza. Nie krępuj się wyrzucać kolejnych papierów, z każdym kolejnym będzie Ci coraz łatwiej. Przebrnij przez całą stertę, zaczynając od pierwszego dokumentu. Bierz kolejno jedną kartkę i podejmij decyzję co z nią zrobić. Zrób to natychmiast – nie odkładaj jej z powrotem oczekując późniejszej decyzji. Nie rozkładaj papierów na kolejne stosy. Eliminuj je kolejno jeden za drugim.
  • Zajmij się bibelotami. Masz na biurku całą gromadę małych przedmiotów? Zdjęcia, słodkie małe zwierzaczki, pudełka cukiereczków, pojemniki na długopisy i zszywki, małe znaczki ze śmiesznymi tekstami. Pozbądź się wszystkiego, może poza jednym czy dwoma zdjęciami. Długopisy, spinacze i inne podobne przedmioty ułóż poukładane w szufladzie. Większość pozostałych przedmiotów może być wyrzucona. To czyste zakłócenie.
  • Znajdź inne miejsce na przedmioty. Jeżeli w zasięgu wzroku są przedmioty, których potrzebujesz, znajdź miejsce gdzie je schowasz. Na biurku naprawdę nie potrzebujesz nic poza sprzętem elektronicznym i pojemnikiem na bieżące papiery. Wszystko pozostałe śmiało możesz schować w szufladzie. Najważniejsze to znaleźć miejsce dla przedmiotów i trzymać się tego. Zawsze odkładaj rzeczy na swoje miejsce – łatwiej będzie je znaleźć, gdy będą potrzebne. Przedmioty, których używasz najczęściej, umieść jak najbliżej siebie.
  • Zmień swój komputer. Większość osób ma pulpit komputera wręcz zasypany ikonami. Po pierwsze jest to rozpraszające, po drugie ciężko cokolwiek znaleźć. Jeśli nie masz sposobu układania plików proponuję utworzyć 4 katalogi: Pliki tymczasowe, Inkubator, Aktualne projekty, Archiwum. Pierwszy z nich posłuży jako katalog podręczny – mogą do niego trafiać wszystkie pobierane pliki. Jednak staraj się go oczyścić przynajmniej raz dziennie, przenosząc pliki w odpowiednie miejsce lub usuwając je. Inkubator służy do przechowywania rzeczy, które musisz jeszcze przemyśleć, doczytać itp. Pozostałe katalogi mówią same za siebie. Poukładaj wszystko co masz na pulpicie. Jeżeli masz tam jakieś skóry do często uruchamianych programów, przenieś je do menu Start (lub odpowiednika w systemach innych niż Windows). Możesz też przypisać do nich kombinacje klawiszy – nie będą Ci potrzebne skróty. Wyłącz ikony pulpitu i ustaw jakąś spokojną, kojącą tapetę. Ponadto nie otwieraj całej gamy programów podczas pracy. Skup się na jednym zadaniu i używaj tylko niezbędnych programów.
  • Poukładaj w komodach. Zorganizuj je tak, by wszystko miało swoje miejsce. Więcej o porządkach w komodach znajdziesz w artykule Zmień swoje otoczenie: Szafy i komody.
  • Stwórz swój system sortowania. Układasz dokumenty regularnie? Możesz w każdej chwili znaleźć potrzebny dokument? Jeśli tak, jesteś na dobrej drodze. Jeśli nie, koniecznie stwórz swój system segregowania dokumentów. Niech będzie jak najprostszy, mogą to być proste papierowe teczki opisane od A do Z. Upewnij się, że masz pudełko do ich przechowywania, oraz etykietki pod ręką – stworzysz szybko nową teczkę, kiedy tylko będzie to potrzebne. Nie układaj stosu ‚Do poukładania’ – od razu włóż dokument na swoje miejsce.
  • Nie rób wielkich zakupów. Nie potrzebujesz kupować mnóstwa segregatorów, teczek, etykiet itp. Pamiętaj – to jest tylko drobna zmiana otoczenia, nie gruntowny remont. Wykorzystaj to, co masz dostępne wokół siebie.

Gdy uporasz się już z powyższymi punktami, Twoje miejsce pracy powinno być proste i miłe. Jeśli nie dasz rady zrobić wszystkiego naraz to żaden problem – zaplanuj sobie trochę czasu przez kolejne 2-3 dni. Kiedy już skończysz usiądź, rozejrzyj się wokoło i czerp z tego radość. Teraz wystarczy już tylko utrzymać taki stan!

Reklamy

Działania

Information

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d blogerów lubi to: